WEG MET DIE SEXY KLANTEN!
WEG MET SEXY KLANTEN
Jarenlang verbaas ik me al over het feit dat veel bedrijven zo gericht blijven op nieuwe omzet bij nieuwe klanten. Verkooprapportages gaan meestal over nieuwe klanten en het succes van een verkoper wordt vaak gemeten aan de hand van leads, prospects en de vertaling naar nieuwe omzet. Nieuwe klanten zijn sexy en geven een verkoper een bijzondere status. Je herkent het vast wel: tijdens feesten en partijen gaat het altijd over ‘nieuwe deals’. In bijna alle gevallen is de aandacht voor bestaande klanten (heel) beperkt.
TOT 76% MEER OMZET
Ik vind dat heel vreemd. Is het nu nog steeds niet tot iedere directeur en manager doorgedrongen dat bestaande klanten veel belangrijker zijn dan nieuwe klanten? Is het nog steeds niet bij iedereen bekend dat het beperken van klantverlies direct bijdraagt aan de omzet/winstgevendheid en dat je aan bestaande klanten gemakkelijker nieuwe producten en diensten verkoopt dan aan nieuwe klanten? Helaas is het antwoord op deze vragen nog steeds: NEE!
Een bestaande klant koopt, in verband met de bekendheid met jouw bedrijf, sneller een nieuw product dan een nieuwe klant. Daarbij komt dat een loyale klant gemiddeld 76% meer bij een bedrijf besteedt dan een gewoon tevreden klant.
LAGERE MARKETING- EN VERKOOPKOSTEN
Het verwerven van nieuwe klanten is ongeveer 6x duurder dan het behouden en uitbouwen van bestaande klanten. Een gemiddeld bedrijf besteedt 70% van het marketingbudget aan het werven van nieuwe klanten en 30% aan bestaande klanten. Als je 5% meer klanten weet te behouden, neemt de winstgevendheid toe met 25% tot 95%! En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Veel bedrijven lopen een hoop omzet mis door de verkeerde focus. Met meer aandacht voor bestaande klanten dalen de marketing- en verkoopkosten en nemen de omzet en winstgevendheid van een organisatie zienderogen toe.
STREVEN NAAR LOYALE KLANTEN
Wil jij meer omzet, lagere kosten en duurzame business? Streef dan naar zoveel mogelijk loyale klanten. Voor de duidelijkheid zet ik de voordelen van een loyale klant nog een keer op een rij: 1. een loyale klant blijft bij je (lagere kosten) 2. een loyale klant besteedt gemiddeld 76% meer dan een gewoon tevreden klant (meer omzet) 3. een loyale klant is bereid om jou bij anderen aan te bevelen en genereert gratis marketing (meer klanten).
TOT SLOT
Binnenkort schrijf ik een blog met concrete tips om jouw klanten loyaal te maken. Wil je zolang niet wachten of heb je behoefte aan hulp? Kijk dan eens op http://www.arenacompany.nl (voor grote bedrijven) of op http://www.achterdeurdicht.nl (voor het MKB) of mail mij op dick@dickmik.nl
Ik feliciteer de auteur van het artikel