DIRECT MEER OMZET DOOR ENTHOUSIASME

NS koffie

HOE HET ENTHOUSIASME VAN ÉÉN MEDEWERKER HET VERSCHIL KAN MAKEN

Een paar weken geleden hoorde ik op de radio een interview met een dame die voor de NS werkt. Het is haar taak om reizigers te informeren en van warme koffie te voorzien als er ergens in het land een serieus oponthoud is.

Dus dan stel ik me het volgende voor (het interview vond ’s morgens om 7.30 uur plaats): ‘er is een treinstoring ergens in Nederland. De desbetreffende NS-dame krijgt rond 5.30 uur een telefoontje dat er een storing is en het verzoek of ze wil komen. Ze springt uit bed, stapt onder de douche en kleedt zich snel aan. Daarna stapt ze in de auto (dat lijkt mij het meest waarschijnlijk aangezien de treinen niet rijden). Op de bestemming aangekomen maakt zij snel een paar grote kannen koffie klaar en gaat aan de slag’.

DE KRACHT VAN ENTHOUSIASME

De gemiddelde medewerker zou enorm chagrijnig zijn als dit hem/haar overkwam, toch? Best logisch als je om 5.30 uur uit je bed gebeld wordt en vervolgens door weer en wind naar een afgelegen station moet reizen om daar koffie te verzorgen voor (door de vertraging waarschijnlijk) chagrijnige reizigers.

Niet deze NS-dame!! Met groot enthousiasme vertelde ze aan de radioverslaggever hoe geweldig zij het vindt om dit werk te doen. “Ik geniet ervan om onze klanten aardig te informeren en van lekkere koffie te voorzien als ze zoiets vervelend meemaken…” zei ze.

Ik zat met een collega in de auto en wij kregen allebei een glimlach op ons gezicht. Wat een passie en positiviteit. En wat een geweldige medewerker die gewoon haar verhaal vertelt maar tegelijkertijd, ongetwijfeld volledig onbedoeld, prachtige reclame maakt voor de Nederlandse Spoorwegen.

HET EFFECT: DIRECT MEER OMZET

Achteraf bedacht ik me dat dit interview (onbewust) toch meer met me had gedaan dan ik op dat moment besefte. In de weken na het interview reisde ik 2x met de trein terwijl ik anders echt nooit voor de trein kies. Het interview met de betreffende NS-dame had mij zo’n goed gevoel gegeven dat ik ‘spontaan’ de trein heb gebruikt. Direct meer omzet voor de NS op basis van één bijzondere beleving. Fantastisch toch?!

Zo simpel werkt het. De kracht van enthousiasme en passie is geweldig. Én direct toepasbaar, voor iedereen en op ieder moment. Vertel enthousiast over jouw organisatie en je zult zien dat het werkt.

Dit bericht is geplaatst in Leeg . Bookmark de link .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *