Luisteren en handelen, zo doet Coolblue dat!

LUISTEREN EN HANDELEN

Op een zonnig terras lees ik tijdens mijn vakantie een interview met Pieter Zwart in het AD. Hij is de oprichter en ceo van het zeer succesvolle Nederlandse bedrijf Coolblue. Overal wordt zijn bedrijf genoemd als voorbeeld van innovatief ondernemerschap. Op enig moment vertelt hij over zijn ‘geheime’ recept: luisteren en handelen.

HET GEHEIME RECEPT VAN COOLBLUE

“Ik luister naar klanten, schrijf het op en ga ermee aan de slag” zegt Pieter Zwart. Met deze opmerking zal hij veel lezers verbijsterd hebben, denk ik. Is het zo simpel? Is dat alles? Met een glimlach lees ik het artikel uit. De Rotterdamse nuchterheid spreekt mij aan: geen blabla, gewoon luisteren, nadenken en aan de slag. Mooi toch?!

IS HET ZO SIMPEL?

In theorie wel. Maar in de praktijk is het natuurlijk erg lastig om dit korte advies succesvol uit te voeren.

Allereerst moet je goed naar klanten luisteren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want het gaat erom dat je klanten laat zeggen wat ze graag willen vertellen, niet wat jij wilt horen… Actief luisteren noem ik dat. Het is een kunst om de echte klantbehoeften en -wensen te horen.

Vervolgens is het belangrijk dat de klantbehoeften en -wensen worden vertaald in de juiste verbeteringen en vernieuwingen. Daarbij is het belangrijk om de ‘vraag achter de vraag’ te begrijpen. Ook lastig.

Een flexibele instelling van het management is tevens noodzakelijk want de door klanten gewenste verbeteringen en vernieuwingen zijn niet per definitie de dingen die het management passend en interessant vindt.

BETREK DE HELE ORGANISATIE

Tot slot is het essentieel dat je de hele organisatie betrekt. Houd daarbij ook (vooral) rekening met de informele organisatie. Indien alle collega’s zich serieus genomen, betrokken en gehoord voelen, worden gewenste veranderingen veel sneller doorgevoerd. Ook niet simpel.

KLEIN BEGINNEN

Ga gewoon aan de slag. Begin klein en pak niet teveel dingen tegelijkertijd aan: houd focus. Betrek klanten en collega’s intensief. Ga in gesprek, luister actief, schrijf op wat je hoort, verzin samen verbeteringen en vernieuwingen én kom in actie!

En dan…. komt het allermoeilijkste deel voor een succesvolle aanpak: houd vol! Steeds opnieuw en opnieuw de wil hebben om te verbeteren. Morgen weer een beetje beter willen zijn dan vandaag, daar gaat het om.

Heel veel succes binnen jouw eigen organisatie. En wil jij hulp bij het maken van een verbeteraanpak, het realiseren van verbeteringen en vernieuwingen of zoek je ondersteuning bij het volhouden? Bel mij dan gerust op 06 1101 5302 of mail me op dick@dickmik.nl. Ik help je graag. Met onze bedrijven ArenaCompany en AchterdeurDicht helpen wij organisaties om (nog) succesvoller te worden, iedere dag weer.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *